A puffadás gyakori emésztőszervi probléma. Általában akkor lép fel, amikor az emésztés során a természetesnek mondható napi 500-1200ml bélgáznál több keletkezik, és ez okozza a panaszokat – a kellemetlen feszülést, az esetleges hascsikarást; sőt, mivel a bélgázok egy része felszívódva a vérbe kerül, és onnan a kilélegzett levegővel távozik el, ezért a puffadás állhat a bűzös szájszag hátterében is!

A felfúvódásos panaszok orvosi neve a meteorizmus, melynek számtalan kiváltó oka lehet:

  • puffasztó ételek (hüvelyesek, káposztafélék stb.) túlzott fogyasztása – ha valaki felfúvódásra hajlamos, legjobb, ha kerüli ezeket;
  • az a rossz szokás, hogy az emberek étkezés közben túl sok levegőt nyelnek;
  • a nem megfelelő rágás vagy a rágás hiánya;
  • szénsavas italok fogyasztása;
  • a gyomorban végbemenő folyamatok során keletkező széndioxid;
  • a vékonybélben végbemenő erjedési folyamatok;
  • a vastagbélben a bélbaktériumok munkájának melléktermékeként is bélgázok keletkeznek – főként az emésztetlen rostok segítik a gázképződést;
  • a gázcsere zavarai – a gyomor- és a béltraktus, illetve az érpályák között működik egy gázcsere, ami ha valami miatt akadályozott, puffadás léphet fel;
  • túlérzékenység – normális mennyiségű bélgáz keletkezésekor is elképzelhető, hogy az arra érzékenyek felfúvódnak;
  • renyhe bélmozgás, renyhe bélizmok;
  • allergiás figyelmeztető tünet is lehet a gázképződés – különösen laktóz-intolerancia, azaz tejcukorérzékenység esetén;
  • egyes élelmiszeradalékok is fokozhatják a gázképződést;
  • helytelen ételkombinációk;
  • diszbakteriális állapot, azaz a bélbaktériumok egyensúlyi arányának felborulása; végül
  • bizonyos emésztőrendszeri betegségek – fekély, daganat, bélgyulladás, epeürítési zavarok, hasnyálmirigy-elégtelenség, a bélflóra egyensúlyának a zavarai stb. – kísérő tüneteként is felléphet a puffadás.

Mit tehet az ember túlzott felfúvódás esetén? Először is kerüljük a gázképző ételeket: bab, borsó, szója, lencse, brokkoli, káposztafélék, kelbimbó, kelvirág, karalábé, karfiol. Sok embernél a mesterséges édesítőszerek okoznak puffadást, a szénsavas italok pedig eleve puffasztó hatásúak.

Kerülendők továbbá a sok levegőt tartalmazó ételek – habok, felfújtak –, valamint a nagy zsírtartalmú és a magas laktóz­tartalmú ételek. Mint a kiváltó okok sorában láttuk, fontos az alapos rágás, illetve a helyes ételkombinációk összeállítása is. Lassan, nyugodtan étkezzünk! Idegesen, feszülten ne üljünk az asztalhoz! A kellemes, lágy zene, a gyertyafény segíti a nyugodt étkezést. Evés közben ne olvassunk, ne nézzünk tévét!

A puffadás természetes kezelése

Elsődleges teendő az erjedés és a rothadás kivédése, magyarán a cukor- és a fehérjebevitelt kell visszafogni; kerülni kell a tejet és a tejtermékeket, illetve be kell szüntetni az étkezések közötti nassolgatást! Napi két-háromszori főétkezés bőven elegendő az ember számára! A főétkezéseken kívül gyümölcsök, gyümölcslevek és gyógyteák fogyaszthatók. Nagyon fontos a rendszeres széklet – ahány főétkezés van naponta, annyi alkalommal kell székletnek is lennie –, illetve a bélflóra állapotának rendezése. A puffadást megfelelő fűszerek használatával is elkerülhetjük: ételeinkre szórjunk erjedésgátlónak fahéjat, szegfűszeget, köményt, pirospaprikát. Átmenetileg érdemes a nyers zöldségek fogyasztását csökkenteni, inkább párolva fogyasztani őket; és ha a bélrendszer már megerősödött, utána újra növelni a nyersek arányát. Fogyasszunk sok folyadékot! Tiszta víz, forrásvíz, szénsavmentes ásványvíz, gyógyteák, gyümölcslé, zöldséglé jöhet szóba. Napi 1,5-2 liter lenne optimális. (Kerülendő viszont a feketekávé, a fekete tea és az alkohol!) Nem szabad degeszre tömni magunkat – a tökéletes emésztéshez a félig telt gyomor az ideális.

Kifejezetten puffadásgátló teák a következők: kömény, édeskömény, ánizs – ezeket 40-30-30g arányban akár keverni is lehet, úgy még hatásosabbak (a magokat daráljuk vagy mozsárban törjük össze, forrázzuk le, így 10 percnyi állás után egy erős és hatásos kivonatot kapunk) –, illetve említésre érdemes még a kamilla és a vidrafű.

Az aromaanyagok közül az ánizs, az édeskömény és a kömény mellett a borsikafű és a fahéj olaja hatásos.

A homeopátiás szerek közül pl. a Licopodium D6 vagy a Sulphur D6 használható leginkább felfúvódás esetén.

Nagyon jó eredményeket lehet elérni Bach-virágterápiával: puffadás esetén a magyal virágának esszenciája hatásos.

Rendszeres puffadás esetén érdemes felkeresni egy csontkovácsot, ugyanis a helyéről elmozdult medence, illetve a keresztcsont csípőízületének elváltozásai is okozhatnak felfúvódást. Mi több, a fájdalom gyakran kisugárzik az ágyéki szakaszra, de akár a hólyagnál, a veséknél, de még a szívnél is okozhat panaszokat. Vannak olyan szívproblémák, amelyek kifejezetten a puffadásra vezethetők vissza: a felpuffadt has feltolja a mellkasi szerveket, ezzel károsan befolyásolja a szív vérellátását és működését – orvosilag ezt az állapotot Roemheld-féle gasztrokardiális tünetkomplexusnak hívják.

A hasra melegvizes, ecetes borogatást javasolt tenni, de érdemes az egész testet lemosni, ledörzsölni, illetve hideg-meleg vizes váltó ülőfürdőt venni, vagy combleöntéseket alkalmazni. A rendszeres testmozgás is segíthet a puffadásos panaszok enyhítésében. Érdemes bevetni a talpmasszázst a már említett területeken – a belek, a gyomor, a máj, a hasnyálmirigy zónáit, illetve a csigolyák területét masszírozzuk, továbbá igen hatásosak a rendszeresen végzett légzőgyakorlatok.

Érdemes még megemlíteni, hogy az egészségesebb táplálkozásra való áttérésnél, amikor az ember több nyers és hántolatlan ételt kezd fogyasztani, eleinte a megszokottnál erősebb puffadás jelentkezhet. A konzervált és agyonfőzött ételeken nevelkedett és tönkretett emésztőrendszer ugyanis hirtelen nem tud megbírkózni a természetes táplálékokkal. A kezdeti panaszok azonban senkit se tántorítsanak el az étrendváltástól, kitartó munkával átnevelhetjük a bélrendszerünket! (Az alapos rágás, a helyes ételpárosítás, az erjedésgátlók használata, a Lactobacillus acidophylus fogyasztása sokat segíthet.)

Lelki háttér

Mivel a feszültségek szintén elősegítik a gázosodást, ezért lelki szinten fontos a stresszoldás. Ha az ember mindig úgy érzi, hogy „gáz van”, lelki ellazulásra van szüksége, hogy elkerülje a puffadást. Érdemes hát különböző stresszoldó módszereket – autogén tréning, meditáció, relaxáció stb. – elsajátítani. A puffadás hátterében állhat továbbá a gyenge toleranciaszint, az események rossz megemésztése, illetve ha az ember folyton csak problémákat lát maga körül, ha mindig úgy érzi, hogy baj van, és nincsenek rendben a dolgok. Az ilyen gondokkal küzdő ember általában más szeretne lenni, mint aki valójában, nincs összhangban önmagával; olyasmiket tesz, amelyek ellentmondanak valódi lényének; és emiatt heves indulatok és belső feszültség gyötri – ez jelentkezik fizikális szinten puffadás formájában. A feladat ilyenkor önmagunk elfogadása és felvállalása, a másság tolerálása, valamint a belső béke és nyugalom megteremtése.

A cikket Váradi Tibor előadásai és könyvei alapján állítottuk össze.