A fáradékonyság olyan gyakori a mai világban, hogy természetesnek tűnik. Egy régi kínai egészség-teszt öt pontja közül az egyik a fáradékonyságra vonatkozik, mint jelzésre, ami arra utal, hogy kibillentünk az egészségből. Ismerje meg fizikai és pszichés okait és hogy hogyan győzheti le természetes módszerekkel.

A fáradékonyság fizikai okai

A fáradékonyság első okaként a helytelen életmódot érdemes említeni, azon belül is a táplálkozást. A többlet evés fittségre való hatását nem kell bemutatni, szinte mindenki ismeri a vasárnapi ebédek utáni „kidőlést”, amikor legszívesebben nem csinálnánk semmit. A többlet fehérjefogyasztás megterheli a szervezetet, főként a májat és a vesét, emellett számos savas kémhatású anyagcsere termék is keletkezik, melyek fáradékonyságot váltanak ki. A savasító ételek mind energiát vesznek el az embertől. Ide tartoznak az állati eredetű ételek (a hús, a hal, a zsír, a tojás, a tej, a tejtermékek), továbbá a kávé, a kakaó, a fekete tea, a cukor, a fehér liszt, a túlsütött-túlfőzött ételek stb.

A vízhiány is fáradékonyságot okoz. A sejtek egészséges működéséhez elengedhetetlen a víz. Vízhiányos állapotban nem tudunk megfelelően sem gondolkodni, sem cselekedni. Természetesen az sem mindegy, hogy milyen folyadékot fogyasztunk. A szénsavas italokból, cukros üdítőkből, sós levesekből és a tejből nem jut hasznos vízhez a szervezet, vagy csak nagyon kevéshez. Az alkohol kifejezetten rabolja a vizet. A legmegfelelőbb folyadék a tiszta víz (forrásvíz, alacsony ásványianyag-tartalmú ásványvíz, tisztított víz), a 100%-os gyümölcs- és zöldséglé (lehetőleg frissen préselve), a gyógyteák és a gyümölcstea. Napi legalább két liter folyadék bevitele ajánlott.

A helytelen táplálkozási szokások közül a nassolás szintén energiarabló. Minden egyes étkezéssel – néhány falattal is – egy új emésztési ciklust indítunk, mikor az előző még le sem zárult. A folyamatos emésztés energiát von el a szervezettől. A felnőttek ajánlott napi ritmusa a két fő étkezés, melyek között kb. 5-6 óra telik el.

A szervezet naponta végigmegy a táplálékfelvétel, emésztés-feldolgozás és kiválasztás folyamatán. Ennek van egy napi ciklusa is. Déltől este nyolcig tart a táplálék felvétele, este nyolc és hajnali négy között a feldolgozás, és hajnali négytől délig a kiválasztás. A reggeli időszakban tehát a kiválasztásban érdemes segíteni a szervezetet azzal, hogy csak gyümölcsöt és folyadékot fogyasztunk. Ha mást eszünk, azzal új emésztési ciklust indítunk el, ami elvonja az energiát a kiválasztástól; a felhalmozódó felesleges anyagok pedig előbb-utóbb teherként hatnak, megbetegítenek.

A helytelen ételpárosítás erjedést vagy rothadást eredményez. Az ebből keletkező anyagok szintén energiát vonnak el tőlünk. A gyümölcs nyersen és csak magában fogyasztva tudja kifejteni áldásos hatásait. A magas fehérje- és a magas szénhidráttartalmú ételek különböző típusainak együtt fogyasztása nem ajánlott (pl. krumplistészta, gombás rántotta, pizza).

A vitaminhiány szintén hozzájárul a fáradékonyság kialakulásához, emellett vitaminhiányos állapotban az immunrendszer sem tud megfelelően működni. Szükség van megfelelő mennyiségű nyers gyümölcs és zöldség fogyasztására, hogy bejusson pl. az A- és a C-vitamin, a nyomelemek közül pedig a vas és a szelén.

A felborult alvás-ébrenlét ciklus is kimeríti az embert. Ha valaki rendszeresen nem tud éjszaka aludni, annak fokozottan oda kell figyelnie, hogy energetizálja magát.

Az elektroszmog is az ember életerejét rabolja. Fontos, hogy legalább éjszaka semmilyen elektromos készülék ne legyen az ágy közelében bekapcsolt vagy készenléti állapotban. A selyem, a rózsakvarc, a hegyi kristály, a ciklámen, a muskátli képesek megvédeni minket az elektromos sugárzástól.

Végül a mozgásszegény életmód is hozzájárul a fáradékonysághoz. Egy felnőtt embernek heti két-háromszori fél-egy óra aktív mozgásra van szüksége. A legjobb a séta, a kirándulás, a futás és az úszás. A sport egyben kiváló feszültségoldó is.

A fáradékonyság pszichés okai

A stressz sok energiát von el az embertől. Aki rendszeresen feszült, végezzen naponta stresszoldást pl. autogén tréning, relaxáció, kineziológia segítségével.

A munkától való esti fáradtság oka az is lehet, hogy nem szeretjük, amit csinálunk. Fáradtsághoz vezet a munkaholizmus is, amikor valaki belső kényszertől hajtva (amit persze külső kényszernek él meg) túlvállalja magát. Elegendő pihenés nélkül kimerül a szervezet és psziché. A túlzott megfelelési kényszer, a perfekcionizmus, a maximalizmus – akár munkaholistává tesz, akár nem –, mindenképpen nagy stresszforrás és energiarabló.

Ha valaki túl sokat ad magából és keveset fogad el, az egyensúlytalanságot hoz létre, hiányállapot alakul ki, energiahiány.

A fáradékonyság legyőzése természetes módszerekkel

A fentiek alapján a helyes táplálkozás, a helyes életmód kialakítása elsőrendű feladat. Fokozottan érdemes odafigyelni az immunrendszert és az idegrendszert támogató vitaminokra és ásványi anyagokra.

A gyógynövények közül, ha stressz okozza a fáradékonyságot, akkor a nyugtató teák, fürdők jöhetnek szóba: citromfűtea, macskagyökértea, levendulatea vagy fürdő, komlótea. Ha élénkítésre van szükség, jót tesz a rozmaringolajos fürdő, a citrusfélék illata, a ginzeng. Az orbáncfű teája nyugtat és feltölt egyszerre.

Az aromaterápia javasolja még a rózsa, a geránium, a bergamott, a jázmin és a narancsvirág kivonatait.

A májat támogatja a zsályatea, az uborka, az ananász, a citrusfélék, a máriatövismag és a borókabogyó fogyasztása.

A homeopátiás szerek közül a fáradékonyság ellen az Acidum phosphoricum D12, Acidum muriatikum D12, az Acidum nitricum D12, a Carbo Vegetabilis D6 és a Nux Vomica D6, D12 tud segíteni, továbbá süszler sók közül a Ca phosphoricum D6, a Natrium Muriaticum D6  és a Natrium sulphuricum D6 ajánlottak.

A Bach-esszenciák közül az olajfa, a gyertyán és a vadrózsa kivonatai javasoltak.

Energetizáló gyakorlatok

Nagyon hatékonyak az energetizáló gyakorlatok. Naponta érdemes végezni őket, legalább három hétig, hogy áldásos hatásukat tartósan megtapasztaljuk. A legtöbb közülük stresszoldó is. A do-in gyakorlatsor egyes elemei önállóan energetizálják az egész szervezetet. Az egyik ilyen, amikor jó erősen összedörzsöljük a tenyerünket, amíg forró lesz, és akkor átdörzsöljük, átmasszírozzuk vele az arcunkat. A fejbőr masszírozása, kopogatása szintén élénkítő hatású.

Váltott orrlyukú légzés: A bal orrlyukat befogva a jobbon levegőt veszünk, majd befogjuk a jobbat, és a balon kifújjuk. Háromszor megismételjük ezt, majd a fordított irányba is háromszor. A gyakorlat hatása: javítja a két agyfélteke egyensúlyát, oldja a feszültséget, növeli a koncentrációt.

Pozitív pontok: Helyezzük jobb kezünk mutató- és középső ujját a jobb homlokdudorra, bal kezünk mutató- és középső ujját pedig a balra. Tartsuk a kezünket mindkét ponton három percig, és közben lélegezzünk mélyeket. A gyakorlat hatása: oldja a feszültséget, a testi-lelki stresszt, javítja gondolkodást és a tanulást.

A természetjárás, az erdei séták feltöltenek friss energiával, és jól oldják a szorongást. A látvány, az illat, a madárcsicsergés és a fizikai aktivitás együttesen nyugtató hatásúak, csakúgy, mint a kerti munka, a téli hólapátolás és a természetben végzett minden tevékenység.

A tudatos és helyes légzés aktivizál, energetizál, feltölti az embert. Javul az agyműködés, több oxigénhez jut az agy, javul a figyelem, a koncentráltság, az emlékezőképesség. Néha elég néhány mély légzés. A méregtelenítő légzés savtalanító hatása révén csökkenti a fáradékonyságot. A gyakorlat kivitelezése: egy mély, alapos belégzés orron keresztül, azután minél jobban elnyújtott kilégzés a szájon át három-négyszer egymás után.

Váradi Tibor