A D-vitamin különleges, ugyanis nemcsak kívülről juthat a szervezetbe, hanem a szervezet is képes előállítani a bőrben ultraibolya sugárzás hatására a koleszterinből.

Szerepe van a csontok és a fogak fejlődésében, jó hatással van immunrendszerre, és elősegíti az A-vitamin felszívódását. A D-vitamin szabályozza még a foszforháztartást és az izomrendszer működését. Kötőhártya gyulladásnál is fontos a D-vitamin bevitel.

A D-vitaminhiány tünetei: rövidlátás, a fogak kilazulása, kihullása, fogínysorvadás, izomgyengeség, izgatottság, idegesség, alvászavarok, angolkór, csontritkulás és ízületi problémák.

Mindenképpen természetes forrásokból érdemes pótolni a hiányt, mivel a tabletták túlzott mértékű szedése D-hipervitaminózist okoz. A többlet D-vitamin okozta tünetek: állandó szomjúságérzet, folytonosan begyulladó szemek, hányás, hasmenés, vizelési inger és viszkető bőr. A túlzott D-vitaminbevitel hatására kalcium rakódik le az érfalakon, a vesében, a májban, a gyomorban stb., ezért meszesedési folyamat indul be.

A D-vitamin felszívódását, hasznosulását több dolog is akadályozza. Ilyen az altatók többsége, az epilepszia elleni gyógyszerek, a ricinusolaj, a legtöbb fogamzásgátló tabletta és a túl kevés napsugárzás. Nagyvárosi embernél fokozottan figyelni kell, mert a füstköd megszűri a napsugarakat.

Ugyanakkor a mértéktelen napozás sem tesz jót, mivel a lebarnult bőrben a D-vitamin termelődése leáll, vagy erősen csökken.

Ami elősegíti viszont a D-vitaminképződést: a zabpehely, a búzacsíra, a hidegen sajtolt olajok és a sörélesztő fogyasztása.