A B12 vitamin elősegíti a vörösvértestek képződését, és fokozza a növekedést. Krónikus fáradékonyság esetén B12-vitaminhiánnyal is számolni kell. Az idegrendszert erősíti, és az agyi folyamatokra is kihat, vagyis B12-vitaminhiány esetén a koncentrációképesség gyengül, memóriazavarok lépnek fel, és romlik az egyensúlyérzék.

A B12-vitamin felszívódását akadályozza az alkohol, a feketekávé, a dohányzás, a hashajtók, az ösztrogének, az altatók és a túl sok fehérje fogyasztása. Ahhoz, hogy a B12 megfelelően kifejtse a hatását, szükség van kalciumra, folsavra, és fontos, hogy a pajzsmirigy is jól működjön.

A B12 vitamin témaköre számos kérdést vet fel, és számos vita kiindulópontját képezi. Úgy tartották, hogy csak állati eredetű táplálék tartalmazza, de erre rácáfolt a tisztán növényi étrenden élő milliós embertömeg a Földön, akik mégsem mutatnak vészes vérszegénységet, sem egyéb B12 vitaminhiányos tünetet.

„Azokkal a vegetáriánusokkal kapcsolatban, akik sem húst, sem tojást, sem tejterméket nem fogyasztanak, a következő probléma merült fel: mivel nem kapnak vészes vérszegénységet, úgy véljük, hogy a B12-vitamint valahonnan mégis megkapja a szervezet.” Dr. Leibolt

A talajban vannak B12-vitamint termelő gombák, és az általuk előállított vitamin a mosatlan növényekkel bekerül a szervezetbe. Később kimutatták azt is, hogy a B12-vitamin megtalálható magukban a növényekben is – igaz, kisebb mennyiségben, ez azonban a helyes étrendnek köszönhetően jobban hasznosul. Dr. Leibolt figyelte meg először, hogy a teljes gabonaszem bőséges B12-forrás. Emellett az inaktív sörélesztő háromszor-négyszer annyi B12-vitamint tartalmaz, mint a tejtermékek. Ezeken kívül a B12 növényi forrásai pl. a búzacsíra, a malátaméz, a barnarizs, a szójalecitin és a csírák.

Az ADA – az amerikai dietetikus orvosok egyesülete – a WHO felkérésére végzett egy több évig tartó, több ezer vegetáriánusra kiterjedő vizsgálatot, mely különböző tápanyaghiányokra, betegségekre és az általános egyészségi állapotra fókuszált. A hivatalos jelentésben ez áll:

„B12-vitamin minden állati eredetű termékben megtalálható, de az állati termékektől mentes táplálkozásból sem hiányzik a B12-vitamin.”

Továbbá az ADA kijelenti, hogy a megfelelően megtervezett vegetáriánus táplálkozás egészséges, és a szükséges tápanyagkívánalmaknak megfelel.